Jeg vil ha Link Energi

Du kan få Link i din bolig dersom:

  • Du har en nyere strømmåler med blinkende diode (lys).

  • Strømmåleren er maks én etasje unna routeren din.

  • Du har en iPhone eller Android-telefon, slik at du kan bruke Link-appen.

Ofte stilte spørsmål om Link Energi

Du kan også kontakte oss på link@hafslund.no.

  • Før bestilling
  • Hvordan sjekker jeg om jeg kan få Link?

    Dette er kriteriene for å kunne få Link:

    1. Du må ha en moderne strømmåler med diode (et blinkende lys)
    2. Strømmåleren din bør være maks én etasje unna der du har internettrouteren din.
    3. Du må ha en nyere iPhone eller Android-telefon for å kunne bruke Link-appen.

    Hvis du er usikker på om du kan få Link, ta bare kontakt med oss på link@hafslund.no så hjelper vi deg.

  • Må jeg være strømkunde av Hafslund Strøm for å få Link?

    Nei, du kan ha hvilken strømleverandør som helst. En av fordelene med å ha Hafslund Strøm som strømleverandør også er at du får alt på én faktura. Vi har svært konkurransedyktige strømavtaler, les mer om våre strømavtaler.

  • Jeg er ikke Hafslund Nett kunde, kan jeg få Link?

    Ja, du kan også få Link, men vi kan dessverre ikke levere måleravlesningen for deg. Du vil likevel dra fordel av overvåkingstjenesten, hvor du kan se strømforbruket ditt i sanntid.

  • Hva koster Link?

    Link koster kun 59 kr i måneden. De første 12 månedene betaler du 100 kr ekstra som nedbetaling for utstyret du får i startpakken. I startpakken får du en Link-boks med nettverkskabel og strømledning, samt en Strømsensor som du fester på strømmåleren. Dette blir ditt til odel og eie etter 12 måneder. I appen får du tilgang til oversikt over strømforbruket ditt i sanntid og du kan se forbruket ditt tilbake i tid. Dette gjør at du enklere kan få kontroll over strømforbruket ditt.

  • Hva inneholder startpakken?

    I startpakken får du en Link-boks med nettverkskabel og strømledning, samt en Strømsensor som du fester på strømmåleren.

  • Hvor lang angrefrist har jeg?

    Vanlig angrefrist for ting kjøpt over telefon eller nett er 14 dager. Vi ønsker å gi deg god tid til å sette opp og teste utstyret, derfor dobler vi dette og gir deg 28 dagers angrefrist fra du har mottatt Link i posten.

  • Jeg vil ha Link, men har en gammel måler uten diodelys - kan jeg få en ny måler?

    Alle husstander i Norge vil få AMS-målere innen 2019. Link er utviklet for digitale målere og kan fint brukes sammen med AMS. Hvis du ikke vil vente går det an å kjøpe en ny måler nå, men denne må du i så fall bekoste selv.

  • Installasjon og innlogging
  • Kan jeg installere Link selv?

    Ja, det kan du. Link er veldig enkelt å installere. Det eneste du trenger å gjøre er å laste ned appen og følge veiledningen for å installere ustyret i startpakken din.

  • Hvor kan jeg laste ned appen?

    Du kan laste ned appen "Link fra Hafslund" fra App Store hvis du har en iPhone og Google Play hvis du har en Android telefon.

  • Hvordan logger jeg inn i appen?

    Vi har gjort det så enkelt som mulig for deg å logge inn. Du kan derfor velge om du vil logge inn med telefonnummeret ditt eller med e-postadressen du brukte da du bestilte Link. Du velger passord første gang du bruker appen.

  • Jeg har glemt passordet, hva gjør jeg?

    Trykk her for å endre passordet ditt.

  • Jeg står fast i installasjonen, hjelp!

    Ta kontakt med oss på link@hafslund.no så hjelper vi deg. Vi svarer så fort vi kan.

  • Link-boksen må kobles til internettrouteren min, hvorfor det?

    Link-boksen må være tilkoblet Internett for å kunne sende data om strømforbruket ditt til Link-appen. På denne måten sørger Link for at du som kunde skal kunne se forbruket i sanntid, og få tilgang til historisk forbruk.

  • Kan flere i husholdningen ha tilgang til appen?

    Ja, flere i husholdningen kan laste ned appen og være logget inn samtidig som deg. Alle i husholdningen logger inn med samme e-post og passord.

  • Hva kan jeg koble i SmartPluggen?

    Du kan koble SmartPluggen til hva du vil så lenge gjenstanden trekker mindre enn 2000 W. Mange bruker SmartPluggen til lamper, panelovner, TV, spillsystemer og kaffetrakter. Varmtvannsberedere skal ikke kobles i smartplugger. Er du i tvil? Send e-post til link@hafslund.no

  • Kan jeg koble varmtvannsberederen i SmartPluggen?

    Det er ikke lov å koble noe mellom strømuttak og varmtvannsberedere som har en effekt over 2000W. På generell basis anbefaler vi å ikke koble smartpluggen til varmtvannsberedere.

  • Hvor i huset kan jeg bruke SmartPluggene?

    SmartPluggene er klassifisert som IP-20. Det betyr at de ikke bør brukes på våtrom eller ute. Bortsett fra det kan du bruke de hvor du vil i huset.

  • Hvorfor blinker SmartPluggen/MultiSensoren?

    Det betyr at den søker etter kontakt med Link-boksen. Det er helt normalt i innstallasjonsprosessen. Blinkingen stopper når SmartPluggen/MultiSensoren har oppnådd kontakt med Link-boksen. Hvis du opplever at noe ikke vil koble seg til ta gjerne kontakt med oss på link@hafslund.no så hjelper vi deg.

  • Generelt om Link
  • Hvordan ivaretar Link personvern?

    Hafslund Strøm har en personvernerklæring, samt brukervilkår som avgjør hvordan personopplysninger blir håndtert. Hensynet til personvern er i tillegg regulert av lover og regler. Det er kun du og de du eventuelt velger å dele appen med som har tilgang til informasjon om ditt strømforbruk.

  • Slipper jeg måleravlesning med Link?

    Nei, ikke helt, men det blir mye enklere. Link leser av din strømmåler elektronisk. Tallet må bekreftes av deg via appen før vi kan sende det videre til nettselskapet. Du er selv ansvarlig for at avlesningen blir riktig, så det er lurt å sjekke med jevne mellomrom at tallet stemmer med det som står på måleren din. 

  • Målerstanden min stemmer ikke med hva Link har rapportert

    Link leser av din strømmåler elektronisk. Tallet må bekreftes av deg via appen før vi kan sende det videre til nettselskapet. Du er selv ansvarlig for at avlesningen blir riktig, så det er lurt å sjekke med jevne mellomrom at tallet stemmer med det som står på måleren din. 

  • Oppdaterer utstyret seg automatisk når det kommer nye versjoner av programvaren?

    Ja, vi sender ut oppdateringer til utstyret ditt når vi lanserer ny funksjonalitet.

  • Hvorfor skal jeg kjøpe dette nå, det kommer jo AMS/automatisk måleravlesning snart likevel?

    AMS og Link fra Hafslund Strøm er to helt forskjellige ting og helt frittstående fra hverandre. AMS skal være installert hos alle husholdninger i Norge innen 2019, og vil bli installert av nettselskapet ditt. Link er en tjeneste fra strømselskapet Hafslund Strøm, som du kan ta i bruk med en gang, og som gjør at du enkelt får oversikt over strømforbruket i sanntid. Du slipper også å gjøre måleravlesningen selv. Dessuten er det et tiltak i tråd med utviklingen som legger til rette for å spare både miljø og penger. Med AMS vil du heller ikke kunne se strømforbruket i sanntid uten annet tilleggsutstyr, men få tilgang til gårsdagens forbruk.

  • Vil jeg kunne bruke Link med den nye AMS-måleren?

    Ja, du flytter bare Strømsensoren til den nye måleren når du får den.

  • Hva skjer dersom internettforbindelsen min slutter å virke?

    Systemet lagrer forbruksdataene dine selv om nettet ikke virker, og sender dataene til appen når nettet er tilbake.

  • Jeg lurer på noe jeg ikke fikk svar på her

    Hvis du er usikker på om du kan få Link eller lurer på noe annet, ta bare kontakt med oss på link@hafslund.no så hjelper vi deg. Vi svarer så fort vi kan.